Scen för dans – Alternativfesten bjuder in

Bilden: Misty Moon på festivalen Uma Obscura. Misty Moon uppträder på Alternativfesten. Foto: Johannes Wallenius.

Öppen scen för dans
Vi välkomnar dansare som vill medverka på Alternativfesten, i synnerhet ni dansare som på något sätt känner er tillhöra/representera uttryck och former som passar subkultur/alternativkulturella forum. Under Alterntivfesten kommer vi i mån av plats att kunna erbjuda möjlighet till viss scentid för de som vill framträda. Kanske har du ett solonummer du vill testa eller kanske vill din dansgrupp medverka på festivalen? Vi har möjlighet till en öppen scen under festivalen. För er inresande kan vi erbjuda sovsal m.m. så kontakta oss gärna.

En mötesplats för dansintresserade
Vi har ambitionen att försöka få till en mötesplats för dansintresserade inom subkulturerna, för er utövare och intresserade som vill träffas och nätverka, utbyta erfarenheter, dansa och njuta av scenkonst i alla dess former. Vi har inspirerats av det kontinuerliga arbete som festivalen Uma Obscura gjort under åren där de skapat en kontinuerlig scen för subkulturell dans och vi har ambitionen att följa efter detta exempel och skapa fler scener för dans. Festivaler är så mycket mer än bara musik och vi vill utveckla dansområdet, välkomna att vara del av detta.

Möte om subkulturella dansens utveckling
I samband med Alternativfesten, som går av stapeln helgen 9-11 november i Sandviken, kommer SUB – Riksförbundet För Subkultur i samarbete med värdföreningen AlternativaCultura att hålla ett möte där vi diskuterar den subkulturella dansens utveckling i landet och vad förbundets roll kan vara för att stärka denna utveckling. Hur kan vi arbeta tillsammans för att stärka dansare inom subkulturella områden? Hur kan vi synliggöra de dansare som är verksamma inom förbundets ramar? Hur kan vi nå ut till och välkomna än fler? Dessa frågor och fler står på agendan.

Vi välkomnar dansintresserade, såväl dansutövare som arrangörer, i första hand de som är anslutna till SUB – Riksförbundet För Subkultur eller de som är medlemmar i en av förbundets föreningar. Vi ser gärna även att ni som ännu inte är anslutna men som har intresse att delta också kontaktar oss och anmäler ert intresse.