Alternativfesten 2018
Alternativfesten fick sin premiär helgen 9-11 november 2018 och gick av stapeln på Kulturcentrum i Sandviken. Festivalen kom till tack vare ett initiativ från en drivande arrangörsgrupp i kulturföreningen AlternativaCultura och efter över ett år av planeringsarbete fick Sandviken och Region Gävleborg sin första subkulturella, normbrytande festival av denna art. Alternativfesten lyfter fram subkultur, ny och normbrytande kultur och rymmer i syftet alla tänkbara kultur- och konstformer. Festivalens första år kan beskrivas som mycket lyckad.

Medverkande artister och aktörer:
Dans/performance: Entropy, krAa fusion (marlen sunna, caroline landberg, Limelights, Misty Moon, Mz Mable
Konst: Bibbi Stacksjö, Christina Williamsson Liw, Eva Maria Härdin, Gruv Marita, Johan m skägget Holmlund, Kai Reichwaldt, R&R, Sandra Hultsved
Mode: Tomas Ponga
Musik: Aeropyornis, Asperger Synthdrome, The Braces, Dark Side Cowboys, Emma Persson, Loudmouth, Ninedee, Normoria, Oestergaards, Red Cell
Föreläsningar/workshops: Lilla Speedos Mamma, RTSI, Sminkworkshop m. Adora Batbrat
DJs/klubb: DJ Fireboy
Övrigt: Northern Abbey