Medlemmar i föreningen AlternativaCultura 2018.

Alternativfesten hade premiär 9-11 november 2018 på Kultucentrum i Sandviken. Festivalen arrangeras av kulturföreningen AlternativaCultura och drivs på ideell bas. Är du intresserad att uppträda eller medverka i kommande festivaler eller vill du ställa upp som volontär för att hjälpa oss arrangera, kontakta oss.

Kort om festivalen

Vi ville skapa en ny och spännande kulturfestival i Sandviken med målet att den skulle bli årligt återkommande. Så blev det! Festivalen blandar kulturformer och bjuder på musik, konst, dans, mode, cosplay och mycket mer. Alternativfesten har två huvuddagar och kvällar (fredag och lördag) med ett mångsidigt program, samt även ev. aktiviteter på söndagen. Programmet har även föreläsningar och seminarier. Påverkansarbete och viktiga frågor som Rätten till subkulturell identitet är saker vi brinner för.

En gemensam nämnare för hela festivalen är att vi ser till subkulturella uttryck som en röd tråd som färgar hela programmet. Vi bjuder in artister från när och fjärran och en viktig del för oss är samarbeten med andra föreningar och aktörer för utbyten, inspiration och nätverkande.

Konstnärlig vision

Vår vision är att Alternativfesten ska vara en årligt återkommande arena för kulturmöten över gränserna, ett evenemang av festivalliknande karaktär som rymmer olika kulturformer, där nya kulturyttringar ges utrymmen och där publiken får kulturupplevelser utöver det vanliga, ett evenemang som med tiden ska växa och rymma en mångfald av kultur som är i framkant av utvecklingen.

Tack!
Vi vill också passa på att tacka alla våra samarbetspartners, våra medverkande, vår publik, våra volontärer och medlemmar och alla andra som stöttar oss och gör detta möjligt.