Hedvig Rasmus Sjöström

Hedvig Rasmus Sjöströms relation till textil är ett av de längsta
förhållanden hen har haft.

Hedvig Rasmus berättar: ”Jag bär på generationer av kunskap som givits mig under alla de lördagar jag spenderade hemma hos min mormor som barn. Jag har tidvis skuffat undan textilen för att fokusera på andra material, men ändå har jag suttit där på kvällarna och stickat i ett försök att återgå till min egen historia. Låtit garnet flyta mellan fingrarna och känt mig hemma. Det finns en styrka i textilen som jag inte hittat i något annat material. Det är både mjukt och hårt, platt men tredimensionellt samtidigt.”

Hedvig Rasmus arbetar ofta med utgångspunkt i ett större problem eller sammanhang, men presenterar dem i ett mer personligt format. Hen är intresserad av att utforska vad som gör oss mänskliga. Hur vi agerar med varandra och vår omgivning är det som driver hen mest. Material är också viktigt. Konstnären jobbar helst i naturfibrer som är etiskt producerat eller köpt i andrahand. Under Alternativfesten kommer Hedvig Rasmus Sjöström visa konst som ställer frågor om hur vi påverkar miljön runtomkring oss med de material vi bär främst i våra kläder. En för många osynlig gast som hänger över oss och sakta sätter klorna i våra axlar ju mer plast och miljöfarliga kemikalier vi släpper ut i naturen.

Hedvig Rasmus kommer under fredagskvällen och lördag 12-16 genomföra ett slags performance där konstnären bjuder in till samtal om kläder, identitet och material samtidigt som hen stickar en halsduk efter deltagarnas instruktioner. Denna kommer sedan hängas upp under lördagskvällen.