Oestergaards

”Du släcker inte solen med en vattenkanna” är ett uttryck som ingen har sagt tidigare, men det kan mycket väl matcha dark ambient-artisten Oestergaards. Steg för steg får hans mörka ljudvärld internationell uppmärksamhet i denna skuggiga genre. Oestergaards gör musik med ett skimmer av mystik mörkare än vantablack.

En dystopisk ljudvärld med essenser av Hälsinglands landsbygdssamhälle. Några hör referenser till dark ambient-gurun Lustmords tidiga verk och vissa drar paralleller till det svenska klassiska skivbolaget Cold Meat Industry’s tradition av obskyr musik. Andra ser referenser till filmvärlden, men det är klart att
Oestergaards känner sig hemma i den svarta ljudkammaren.

Oestergaards är verksam i Gävle och är just nu aktuell med den helt nya singeln ”Moloken” som släpps på hans nystartade skivbolag Dovle Records. Senare i höst kommer EPn med samma namn.