Fräulein Frauke

foto Bichard

Fräulein Frauke, även kallad ”the Bell of the ball” och ”The Vintage Siren of Yesteryears”, är en multidisciplinär konstnär, sångerska och kreatör. Som Sveriges största showgirl och burleskexport delar hon sin personliga tolkning av den normbrytande, queera och feministiska scenkonstformen burlesk över hela Europa och blandar klassiska vintage-uttryck, överdriven femininitet, överdådiga kostymer och bodypositiv stripptease med inspiration av 20-talets Weimar-kabaret, 30-talets Broadway-tradition och 60-talets campighet i Las Vegas.

Fräulein Frauke producerar även klubben och föreställningen “Fräulein Frauke Presents” och “The International Stockholm Burlesque Festival”, två av Europas största och mest omtalade burleskrelaterade events, där de skapar en viktig och ganska unik mötesplats. Ett “safe space” där utlevnad, queera uttryck, feminism och sexualitet får plats och är välkomna på publikens och artisternas egna villkor.

“I vårt samhälle där mörka och konservativa krafter, populism och uttrycklig racism och sexism vinner mark, så är det viktigare än någonsin att vi står starka på andra sidan och presenterar ett motstånd – i form av frihet, öppen kultur och glädje!” säger Fräulein Frauke om sin passion för att producera.

Som artist har hon sjungit och strippat på scener som Life Ball i Wien, Euro Pride, på festivaler i New York, London, Berlin, Rom, Milano, Prag, Warsava, Helsingfors, Oslo, Wien, Munchen, på stora internationella shower och mindre konstevents, openings och klubbar och föreställningar. Hennes egen föreställning Fräulein Frauke Presents har varit runt på svenska teatrar och hon har mångfaldigt blivit
utsedd till en av världens “Burlesque Top 50”-personer.

Nu kommer hon till Sandviken och Alternativfesten!