Årets alla bokningar är ute – snart en vecka kvar!

Årets upplaga av Alternativfesten bjuder på ett gediget musikprogram! Det blir dansant, tung och minimalistisk EBM på tyska med glimten i ögat med Gävle-baserade Sturm Café, postpunk med Malmö-baserade Abu Nein som för övrigt vann pris för årets debutalbum på Synthsläggan, mer synth från Stockolmsduon E:lect, musik som kanske kan tolkas som nobel electronica eller alternativ R&B från Japanska multikonstnären Sari, melodisk visprogg från Tjappsåive från Netflix-aktuella Johan Piribauer, fartfylld instrumental metal från Imagine-regionfinalisten i Gävleborg: Ture Aspelin, experimentella ambient-ljudlandskap från The Skaldic Fungi Apparition (bakom projektet står Jonathan Ferm, uppväxt i Sandviken), nyskapande folkmusik-grundad experimentell musik med Obdurodon (med medlemmar från Storvik och Västerås), samt drömska melodier och vaggande rytmer från Nano Ona!

Som om det inte var nog så har årets upplaga av Alternativfesten ett av de mest omfattande dansprogrammen någonsin, med en stor variation av dansuttryck, men också en del performanceinslag. Vi välkomnar Sveriges största showgirl och burlesk-export Fräulein Frauke! Mer burlesk blir det med Karlshamnsbaserade Florence Shimmermore och Salty Punch men också Stockholmsbaserade Royal Roses Burlesque Troop. Det blir stolsakrobatik med finska Miss Blueberry (även känd från Two Witches), Dark Fusion-dans från dansgruppen Regn och en trupp under ledning av dansaren och dansläraren Entropy, mer fusion med Imogen Heard (Storbritannien, numera Sverige), danstruppen Tourmaline visar dansstilen FCBD, det blir orientaliskt inspirerad dans med Marika, kontaktimprovisation med duon Avveckla, improvisationsbaserad dans med A Moment to Dance, ett gästspel från Umeå-dansgruppen Skadans omfamning och tribal fusion bellydance med ukrainska Mila Balero! Vi har också nöjet att presentera resultatet av ett möte mellan dansare och musiker när slagverkaren Sven Fredrik möter dansarna Aska, Mila Balero och krAafusion!

Som om inte allt det vore nog bjuder skivaktuella bandet Morlocks in publiken att ta del av en videoinspelning av ett dansnummer till låten Inhuman Genome och det blir enligt utsago en programpunkt med grandiosa galenskaper, oetiska experiment och dramatisk dans!

Konstutställning blir det också (även fri entré på lördagen under dagen för de nyfikna) med många sandvikensbaserade konstnärer, men även inresande! Christina Wannberg visar tuschteckningar, linoleum och gelprint, transmannen Eddie utforskar second hand-material i sin normbrytande konst, illustratören och animatören Engla Thåst visar utvalda verk, Jimmy Bardin återspeglar livet, döden, sci-fi och fantasy i sina kreationer som varierar i material och stilar, konstnären Lars Persson återkommer till Kulturcentrum med en serie fantasifulla linjeteckningar i tusch, Lina Lövström utforskar det okontrollerade måleriet, Tord Larsson med de imponerande skulpturerna ”Ukrainan Queen” och ”Hoppfull” och vi får se en installation av Fräulein Frauke som väcker frågor om självmedvetenhet och exhibitionism. Vi gästas även av konstnärerna Linköpingsbaserade Oleksandra Savchenko och Volodymyr Zahorodnii (som båda kommer från Ukraina men som nu bor i Sverige) som bland annat kommer ställa ut handgjorda dockor och oljemålningar. Vi får även besök av författaren Niclas Lexén, aktuell med nya boken ”Vargsagan”.

För besökare som vill vara lite mer deltagande finns möjlighet att gå workshop med några av festivalens artister! Under söndagen 12 november går det lära sig hur man kan framträda med stolsakrobatik i en workshop med Miss Blueberry och det går lära sig grunderna i burlesk med Fräulein Frauke.

Under Alternativfesten får vi  även en exklusiv filmvisning av filmen om Linköpings-baserade arrangörsföreningen Nuclear Nation: Nuclear Nation: Past – Present – Future. Vi gästas av regissören Henrik Perälä, som har en förkärlek till det icke-normativa som drivkraft i sitt filmskapande.

Vi har även en hedersgäst från Storbritannien i professor Stephen Minton från Universitetet i Plymouth och Universitetet i Sørøst – Norge, som kommer föreläsa om alterofobi (rädsla för det okända, för alternativa uttryck) och som även kommer berätta om en ny studie som sett hur människor från alternativa subkulturer påverkas av hatbrott.

Festivalen börjar fredag  11 november och fortsätter lördag dag och kväll, samt att söndag 12 november blir det workshops. Exakta tider meddelas inom kort här på hemsidan!

Välkomna till årets Alternativfesten – den normbrytande och inkluderande kulturfestivalen!